Eerste week in Su

25 april 2016 - Paramaribo, Suriname

Donderdag 14 April zijn wij na 9 uur vliegen aangekomen in Suriname. Anderhalf uur na onze aankomst op het vliegveld mochten we eindelijk de Douane door en hebben we onze gastouders waar we deze komende tijd verblijven ontmoet, meneer en mevrouw Hulsman. Onderweg naar huis hebben we veel gezien, een echte cultuur shock. De mensen, de warmte, de omgeving alles is heel anders. Toen we thuis aan kwamen zijn we redelijk snel gaan slapen, want van al die indrukken en zo'n lange dag wordt je aardig moe.
Vrijdag ochtend zijn we vroeg ons bed uitgegaan om kennis te maken met onze stage plek. We werden hartelijk ontvangen en hebben veel kinderen leren kennen. Verder mochten we die dag lekker uitrusten en de omgeving leren kennen. S'avonds gingen we met de zoon van mevrouw Hulsman mee naar de stad. Hij liet ons de hoogtepunten van de stad zien en gingen daarna wat drinken op het dakterras  van het casino. Ook deze dag had weer veel indruk op ons gemaakt. Na een lekker nachtje slapen was het alweer zaterdag en deze dag hebben we geshopt bij de Mall. Een overdekt winkelcentrum. Helaas hebben ze hier niet echt de kleren waar wij van houden, maar we hebben ons daar wel vermaakt. Vanaf daar hebben we de taxi gepakt naar de stad en hebben we daar wat gegeten. Zondag ochtend rond 11 uur zijn we met mevrouw Hulsman mee geweest naar de markt. Op de markt waren veel soorten groente en fruit te koop. We keken onze ogen uit. Op de markt liepen bijna alleen maar Surinamers dus aandacht kregen we wel. Na de markt gingen we de moeder van mevrouw Hulsman ophalen en reden we door naar haar zus. In de auto vertelde de moeder van mevrouw Hulsman dat haar dochter een baby aapje had gevonden en ze die nu gaat verzorgen. Aangekomen waren we dus erg benieuwd naar dat aapje. Ze deed de deur open en het baby aapje zat op haar borst. Erg leuk en schattig om te zien, maar helaas waren we onze camera vergeten en konden we er geen foto van maken. Toen was ons eerste weekend alweer voorbij en startte maandag onze stage. Maandag morgen begonnen we om 8 uur en gingen we met alle kinderen in de kring om het ochtend ritueel te doen. Dat begint met het Surinaamse volkslied en daarna nog andere liedjes en versjes. Daarna werd de groep in drieën verdeelt en gaat iedereen naar zijn eigen klas. Daar eten we met de kinderen en maken we werkjes met ze. Voor we het wisten was het alweer 3 uur en was onze eerste stage dag alweer voorbij. Dinsdag en woensdag liepen we stage tot 2 uur. Dinsdag na stage hadden we het erg warm dus gingen we lekker afkoelen bij het zwembad in de stad. Donderdag gingen we naar Stichting Tana. Dit is een soort MBO school waar leerlingen zitten die hun diploma niet hebben gehaald, maar hier een tweede kans krijgen. Het was erg interessant om te zien hoe het daar er allemaal uitziet en hoe hun de lessen volgen. Hier hebben we ook andere stagiaires ontmoet uit Nederland. Op de terug weg naar huis heeft mevrouw Hulsman ons afgezet in Paramaribo stad zodat we daar lekker konden winkelen. Vrijdag waren we vrij, omdat we alweer aan onze uren zaten voor die week dus zijn we weer naar Paramaribo gegaan en hebben we een terrasje gepakt en zijn we gelopen via de palmentuin. Deze week heeft veel indruk op ons gemaakt en we hebben zeker genoten van het lekkere weer.
Dit was het voor nu en volgende week komt er weer een nieuwe blog!

1. Anouschka van der Schee:
    25 april 2016
    Wauw Joelle wat gaaf om te lezen! Ik heb vaak aan je gedacht al hoe je het zou hebben! Wat top deze blog! Heeeel veel plezier en succes nog en ook voor je vriendin, wat een toppers zijn jullie! Xxxx
  2. Tamara:
    25 april 2016
    Hey stoere meiden, super leuk om te lezen!! Ben super trots op jullie!! Echt een hele toffe ervaring voor jullie, geniet ervan en nog heel veel plezier. Ik denk aan jullie.
    Dikke knuffel xxx
  3. Rumeysa:
    25 april 2016
    Anoesjka en Joelle supper leukk dit ik ga het volgennnn geniet van jullie paar wekennn❤❤

Dikkekusss
  4. Lea:
    Hoi hoi

Wat ontzettend leuk om jullie ook via een blog te kunnen volgen. En wat hebben jullie al veel meegemaakt deze week! Ik kijk uit naar de volgende!

Veel liefs,
    Lea
  5. Jenny:
    25 april 2016
    Hoi Joelle en Anoesjka, goede blog gemaakt zeg. Wat hebben jullie al fijn dingen gedaan. Super meiden, wat een ervaring.
    Dikke kus.
  6. Cees Versteeg:
    26 april 2016
    Goed bezig deerne ga zo Door en geef ons veel te lezen